Szlak przez Kocioł Małego Stawu na Śnieżkę

• Dla dorosłych
  • Dla seniorów
Opis

Trasa: Karpacz Biały Jar PKS (710 m n.p.m.) - Świątynia Wang - Polana - Kocioł Małego Stawu / Samotnia / Strzecha Akademicka - Spalona Strażnica - Dom Śląski - Śnieżka (1602 m n.p.m.).

Szlaki: niebieski, czerwony. / Czas przejścia: tam - około 2,15-3,00 godz.; z powrotem - około 2,00-2,30 godz. / Różnica poziomów: 892 metry. / Punkty GOT: 23/13 punktów.

Karpacz Biały Jar jest to rondo nad rzeką Łomnicą, z węzłem szlaków turystycznych. Mieści się tu dawny Hotel Turistenheim - Alex Rischke powstały w latach dwudziestych XX wieku. Obecnie pełni funkcję rezydencji Biały Jar. Za rzeką jest już Karpacz Górny (d. Bierutowice).

Przechodzimy most i szlakiem niebieskim kierujemy się asfaltową ścieżką stromo pod górę. Przechodzimy dalej mijając po lewej stronie Hotel Morskie Oko wybudowany na początku XX wieku (pierwotnie Hotel Rübezahl). Po prawej stronie drogi mijamy Hotel Gołębiewski. Przecinamy ul. Karkonoską, następnie wspinamy się stromo ul. Saneczkową, aby po chwili skręcić w prawo. Potem, szlakiem niebieskim kierujemy się w lewo po granitowej kostce. W tym miejscu, na drodze poniżej szlaku, zginął w 1994 roku w nieszczęśliwym wypadku wieloletni kierownik schroniska Samotnia, goprowiec, przewodnik, człowiek niezwykły, Waldemar Siemaszko. Po prawej stronie szosy w dole znajduje się jedna z pierwszych w kraju (jeśli nie pierwsza) rynna snowboardowa. Za zakrętem widać już teren należący do Parafii Ewangelicko-Augsburskiej z kościółkiem Wang.

Po wyjściu z terenu kościelnego kierujemy się w prawo obok kasy biletowej do Karkonoskiego Parku Narodowego.

Szeroką brukowaną drogą kierujemy się pod górę. Po chwili dochodzimy do Rówienki (ok. 960 m n.p.m.). Po obu stronach drogi widać ciekawe okazy jawora. Dalej idziemy szlakiem niebieskim i po kilkudziesięciu minutach dochodzimy do Polany (ok.1050-1100 m n.p.m.).

Z Polany skręcamy w lewo dość łagodną drogą, aby po chwili, między mostkami na Białym Potoku i Łomnicy, skręcić szlakiem niebieskim w prawo, kamienistą wąską drogą. Uwaga! W okresie zimowym oraz wczesnowiosennym z powodu zagrożenia lawinowego dalsze przejście tego odcinka jest niemożliwe. Korzystamy wówczas z wariantu zimowego drogą jezdną do Samotni, zgodnie z informacjami na drodze. Niedługo, po trudnym odcinku, dochodzimy do miejsca, w którym możemy przejść mostkiem przez Łomnicę do Domku Myśliwskiego (1140 m n.p.m.).

U wylotu Kotła Małego Stawu, około 1924 roku, właściciel tutejszych lasów, hrabia von Schaffgotsch, wybudował Domek Myśliwski. Obecny właściciel, Karkonoski Park Narodowy, wykorzystuje obiekt jako ośrodek edukacyjny.

Dalsze przejście jest w miarę płaskie, a widoki ze szlaku (w prawo na strome ściany kotła, po lewej na meandry Łomnicy oraz w oddali na schronisko PTTK Strzechę Akademicką) są piękne. Po chwili docieramy do Małego Stawu, a następnie do schroniska PTTK Samotnia im. Waldemara Siemaszki (1195 m n.p.m.).

Od Samotni podchodzimy niebieskim szlakiem, obok punktu widokowego, do schroniska PTTK Strzecha Akademicka (1258 m n.p.m.). Schronisko znajduje się na Polanie Złotówka, na której już od początków XVII wieku znajdowały się zabudowania, prawdopodobnie pasterskie budy.

Dalsza droga przebiega na początku stromą, szeroką i wybrukowana drogą. Po dłuższym czasie wychodzimy na Główny Grzbiet Karkonoszy w miejscu Spalonej Strażnicy. Dołączamy tu do szlaku czerwonego. Pod naszymi nogami możemy dostrzec nietypowe wykonanie drogi górskiej tzw. trylinką oraz betonowymi krawężnikami. Po chwili schodzimy na Równię pod Śnieżką.

Rozległe spłaszczenie posiada unikatowe walory przyrodnicze i krajobrazowe. Jego sporą część stanowi torfowisko wysokie o głębokości sięgającej 50 m. Tu znajduje się wododział Morza Północnego: Upa i Biała Łaba oraz Morza Bałtyckiego: Łomnica i Łomniczka.

Przechodzimy dalej mijając po lewej stronie schronisko Dom Śląski (1400 m n.p.m.). Na rozwidleniu szlaków wybieramy niebieski prowadzący Drogą Jubileuszową w miarę łagodnie trawersującą Śnieżkę.

Po dłuższej chwili szlak niebieski skręca w lewo w dół, a my kierujemy się już bez znaków drogą, przez terytorium Czeskiej Republiki, do bliskiego już wierzchołka Śnieżki (1602 m n.p.m.).